مقالات

نکات مهم برای نگهداری از استخر بادی

نکات مهم برای نگهداری از استخر بادی

در انواع مختلف استخر بادی تعداد مشخصی لایه پی وی سی استفاده می‌شود و تا حد زیادی بدنه را نسبت به عوامل محیطی مقاوم می‌کند اما برای افزایش طول عمر استخرتان باید به چند نکته ابتدایی توجه کنید. همانطور که می‌دانید این استخرها از پلاستیک و باد تشکیل شده‌اند پس تخریب پذیری آن‌ها در برابر اشیای تیز کاملا بدیهی است؛ بنابراین اشیا برنده را از محیط نگهداری استخر دور کنید. استخرهای بادی نباید در معرض تابش شدید آفتاب قرار بگیرند زیرا گرمای شدید در دراز مدت به بدنه استخر آسیب می‌رساند و آن را فرسوده می‌کند. همچنین از ریختن آب جوش در استخر بادی خودداری کنید چون باعث می‌شود چسب‌های آن باز شوند.

چگونه استخر بادی را تمیز نگه داریم؟

بعد از انتخاب استخر و خرید آن باید بیاموزید چگونه آن را همیشه تمیز نگه دارید. استخر بادی برای داشتن آب زلال و سالم نیاز به نگهداری دائمی دارد. برای حفظ استخر بادی در شرایط مطلوب نکاتی که در ادامه بیان می‌شوند را به صورت دائمی دنبال کنید و فراموش نکنید تمیز بودن استخر با سلامتی شما رابطه مستقیم دارد.

اندازه گیری مقدار ph آب استخر 

همیشه مقدار ph را که نشانگر میزان اسیدی بودن آب استخر است، اندازه بگیرید. هر چه قدر این مقدار پایین‌تر باشد، ضدعفونی کننده استخر بهتر است، اما باید سلامت پوست خود را نیز در نظر بگیرید. برای تشخیص عدد پی اچ مناسب از نوار‌های مخصوص اندازه گیری استفاده کنید. مقدار پی اچ ایده آل آب شنا بین ۲.۷ تا ۶.۷ است. با مقدار ۷ آب خنثی، در مقدار بالاتر آب باز و در مقدار پایین‌تر آب اسیدی است. در اعداد خیلی بالای پی اچ امکان تشکیل جلبک و رسوب آهک وجود دارد و برای سلامت چشم و پوست مضر است. مقدار پایین پی اچ نیز سلامتی شما را به خطر می‌اندازد، بنابراین تنظیم  مقدار پی اچ بسیار مهم است. استخر شنای خود را به طور مرتب با کمک نوارهای تست بررسی کنید و برای تنظیم پی اچ از افزاینده‌ها یا کاهنده‌ها استفاده کنید.

مکان مناسب برای نصب استخر بادی

مکان نصب استخر بادی در تمیز کردن آن هم تاثیر گذار است. اگر استخر خود را زیر درخت نصب کنید هر چیزی که از درخت می‌ریزد استخر شما را نیز آلوده و تمیز کردن آن را سخت می‌کند. می‌توانید از چادرهای مخصوص (SunnyTent ) برای پوشاندن آن استفاده کنید، اما بهترین مکان برای نصب استخر بادی فضای آزاد است. 

استخر بادی را بپوشانید 

وقتی از استخر استفاده نمی‌کنید برای جلوگیری از بروز مشکلاتی مثل ریختن برگ و حشرات داخل آب آن را با سانی تنت بپوشانید.    سانی تنت علاوه بر تمیز نگه داشتن استخر و حفظ دمای آب از بدنه استخر بادی نیز محافظت می‌کند.  

استفاده از آب شهری برای پر کردن استخر 

همیشه برای پر کردن استخر از آب شهری استفاده کنید. آب چاه یا آب زیرزمینی ممکن است حاوی مواد معدنی یا مواد دیگر باشد. اگر این مواد یا مواد معدنی با کلر تماس پیدا کنند، می‌توانند با آب مخلوط  و باعث تغییر رنگ‌ آن شوند.

مراقب اندازه کلر باشید

قرص‌های کلر برای تمیز نگه داشتن استخر بادی ضروری هستند، اما باید در استفاده از آن‌ها دقت و احتیاط لازم را داشته باشید. کلر زیاد به سلامتی شما آسیب می‌زند، پس با دقت زیادی مقدار آن را اندازه بگیرید. مقدار کلر نرمال بین ۱ تا ۲ppm در لیتر است. در صورت وجود جلبک در استخر، سطح کلر ممکن است به ۳ppm در لیتر افزایش یابد.

چه زمانی از شستشو خودکار استفاده کنیم

انتخاب شستشو خودکار به اندازه استخر و میزان استفاده از آن بستگی دارد. برای استخرهای بادی کوچک نیازی به پمپ استخر نیست و معمولا می‌توانید خودتان آن را تمیز کنید. پمپ استخر اغلب برای استخرهای بادی با قطر ۱۸۳ سانتی متر یا بیشتر مناسب است. برخی از استخرها شامل پمپ تصفیه فشنگی یا پمپ تصفیه ماسه‌ای هستند که روش تصفیه متفاوتی دارند. پمپ فشنگی حاوی فیلتر کاغذی است که باید هر یک یا دو هفته یکبار آن را تعویض کنید. پمپ ماسه‌ای آب را از دانه‌هایی به اندازه یک دانه شن تصفیه می‌کند. قبل از خرید پمپ استخر، باید به قطر شلنگ و اتصال آن توجه کنید.

مراقب جلبک‌ها باشید

جلبک‌های مرده برای فیلتر بسیار کوچک هستند و به علت ته نشین شدن به راحتی دیده نمی‌شوند. برای حل این مشکل از فلوکولانت (flocculant) استفاده کنید که با اتصال دادن ذرات ریز به هم  جرم بزرگتری به آن‌ها می‌دهد و تصفیه را راحت می‌کند.

بهترین استخر برای خانواده شما کدام است؟

برای تهیه استخر بادی ابتدا باید چند سوال ساده از خود بپرسید؛ چند نفر قرار است از استخر استفاده کنند؟ این استخر برای بازی کودکان است یا برای بزرگسالان؟ اندازه استخر با فضای در دسترس متناسب است؟ در صورت نیاز به استخری بزرگ آیا مدل انتخاب شده پمپ باد برقی دارد؟ و… . با دقت پاسخ این سوالات را بررسی کنید، از بین انواع گوناگون استخرهای بادی آن را که مناسب خود می‌بینید انتخاب کنید و بعد اقدام به خرید کنید. نصب و نگهداری از استخرهای بادی نیز کار سختی نیست و رعایت اصول و نکات بیان شده در این مقاله کفایت می‌کند. برای تهیه استخر بادی خانوادگی با عزیزانتان مشورت کنید تا بهترین را انتخاب کنید. 

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *